Silent Sea i Digital Twin to tytuły projektów nagrodzonych podczas pierwszej edycji międzynarodowego hakatonu Stena Line Propeller Prize, który zakończył się w środę w szwedzkiej Karlskronie. Wśród autorów obu nagrodzonych rozwiązań znaleźli się trójmiejscy studenci. Wydarzenie pod mecenatem największego pasażerskiego przewoźnika na Bałtyki było organizowane po raz pierwszy przy współpracy Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia i Blue Science Park w Karlskronie.
Na rzecz zrównoważonego rozwoju
Celem hakatonu było wypracowanie przez interdyscyplinarne zespoły, w ciągu 24 godzin rozwiązania, przyjaznego środowisku, które mogłoby znaleźć zastosowanie w żegludze promowej i wpisywałoby się w ideę zrównoważonego rozwoju. – Stena Line Propeller Prize Hackathon to coś więcej niż tylko konkurs; to szansa dla studentów na wywarcie namacalnego wpływu na przemysł morski. – mówi Monica Strandhag, Trade Manager Business Region Baltic Sea South, Stena Line. – Ważne jest dla nas angażowanie i inspirowanie kolejnego pokolenia innowatorów i przedsiębiorców do kształtowania zrównoważonych rozwiązań transportowych przyszłości. Ta inicjatywa nie tylko promuje innowacyjność, ale także zachęca młodych ludzi do kreatywnego myślenia i rozwiązywania wyzwań stojących przed transportem morskim – dodaje.
Laury dla trójmiejskich uczelni
Zwycięski projekt Silent Sea dotyczył ograniczenia poziomu hałasu w wodach Bałtyku. Jak podkreśla Maria Tornvall – Head of Sustainability, Stena Line: – Drużyna, która wygrała, skupiła się na czekających nas uregulowaniach prawnych w tym zakresie oraz na problemie konieczności ograniczenia hałasu w wodach, który zarówno trudno dostrzec, jak i rozwiązać. Tym bardziej, w ciągu 24 godzin. Wszyscy członkowie zespołu musieli wykazać się nieszablonowym myśleniem, co jest również naszą misją, jeśli chcemy być liderem w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Paweł Michnowicz – Uniwersytet Gdański: – Hackathon to bardzo ciekawa idea. Nasz pomysł bardzo mi się podoba, ponieważ jestem ciekaw, czy to techniczne rozwiązanie może zadziałać. Bardzo cieszę się, że tak nam to wyszło. – skomentował zwycięstwo. – Bardzo podobała mi się praca w zespole, ponieważ mogliśmy wiedzę teoretyczną wykorzystać w praktyce – dodaje Mariia Krykun, Politechnika Gdańska.
– Wyniosę stąd nowe kontakty wiedzę, plecak, z którego się cieszę i doświadczenie, które daje szanse pracować nad rzeczywistymi problemami i jest szansa, że wejdą w życie – mówił po wygranej Nikodem Hoppe – Uniwersytet Gdański.
Większość uczestników podkreślała, że najtrudniejsza okazała się praca w zespołach. Zgodni co do tego są także uczestnicy, drugiej nagrodzonej drużyny. Droga do zaproponowania cyfrowego bliźniaka dla statków promowych, który gromadziłby wszystkie istotne dane i pomagał docelowo w opracowywaniu nowych rozwiązań w obszarze sustainability, nie była wcale prosta. – Praca w zespole zmusza do tego, by stać się ekspertami w tematach, z którymi nie mieliśmy nigdy do czynienia i zdefiniować problemy, których nigdy wcześniej nie rozważaliśmy. Praca nad nimi w tych okolicznościach, w czasie zaledwie 24 godzin to duże wyzwanie. Przeszliśmy drogę od totalnej niewiedzy, po bycie ekspertami w temacie zrównoważonego rozwoju – opowiadał o zmaganiach podczas hakatonu Adam Sorell z Uniwersytetu Gdańskiego.
Pomost między Gdynią a Karlskroną
– Tego rodzaju wydarzenia służą zarówno studentom, którzy zdobywają wiedzę, nawiązują kontakty i uczą się o technologiach, przemyśle i innowacjach oraz poznają także swoje możliwości i kompetencje. – Z perspektywy firmy, to źródło inspiracji, okazja do poznania młodych talentów. Z perspektywy obu parków technologicznych, to jeden ze sposobów na realizacje jednych z naszych celów: promowania i wspierania innowacyjności oraz prac badawczo-rozwojowych. – podsumowuje Jorgen Adolfson, CEO Blue Science Park. – Partnerstwo ze Stena Line i Blue Science Park pokazuje, że jesteśmy gotowi do współpracy i realizacji projektów na rzecz zrównoważonego rozwoju w tak istotnym dla Gdyni obszarze, jakim jest transport morski – mówi o współpracy dyrektor PPNT Gdynia Anna Borkowska.
Pomysł organizacji wydarzenia skierowanego do studentów z Trójmiasta i Karlskrony narodził się, by podkreślić bliskość miast, jaka stała się możliwa, dzięki uruchomieniu przeprawy promowej. Zainteresowanie ze strony polskich studentów okazało się jednak tak duże (ponad 100 zgłoszeń), że jest duża szansa na jego kontynuację w kolejnych latach.
Link do konkursu: https://www.bluesciencepark.se/stena-line-propeller-prize/
powrót