Gdynia Design Days UWAGA już za nami

Gdynia Design Days UWAGA już za nami

Tegoroczne hasło Uwaga okazało się niezwykle trafnie wpisywać w otaczającą nas rzeczywistość. Pojęcia takie jak kryzys, pandemia, uważność, czy zagrożenie były odmieniane przez wszystkie przypadki i padały w najróżniejszych kontekstach. To tylko dowód na to, jak potrzebne są takie dyskusje.

Gdynia Design Days 2020 to aż 25 wykładów, 20 warsztatów i 8 wystaw, przygotwanych przez polskich i międzynarodowych ekspertów. Każdy z wykładów na YouTube obejrzało średnio kilkaset osób! Podczas wszystkich wydarzeń nasi użytkownicy żywo dyskutowali między sobą w sekcji komentarzy. Technologia umożliwiła także przekazywanie pytań prelegentom, co pozwoliło nam zachować niezwykłą wartość Gdynia Design Days, jaką jest otwarta dyskusja.

Na naszej platformie zameldowało się aż 1892 użytkowników. Przed festiwalem aktywność była tak ogromna, że na chwilę system zablokował zapisy! Uczestnicy Gdynia Design Days łączyli się z nami z całego świata. To jedna z dobrych rzeczy, która wyniknęła z konieczności przeniesienia festiwalu do świata wirtualnego.

Gdynia Design Days to festiwal inkluzywny.
Dowód? Mieliśmy przyjemność gościć uczestników w każdym przedziale wiekowym. Wśród użytkowników platformy znalazły się osoby poniżej 18 roku życia oraz te po 65. roku życia. Największą grupę, bo aż 48.3% stanowiły osoby w wieku 25 – 34. Ponadto część wykładów tłumaczona była symultanicznie na polski język migowy oraz na język angielski.

Uwaga, katastrofa klimatyczna!
Istotnym wątkiem, poruszanym podczas festiwalu, były zmiany klimatu. Mocny punkt stanowiła rozmowa Filipa Springera i Julii Fiedorczuk na temat ekopoetyki w weekend otwarcia. Mieliśmy okazję porozmawiać o tym, czy katastrofę klimatyczną można powstrzymać oraz tym, jak działać, aby jej nie prowokować.

Literatura znalazła się na pierwszej linii frontu w walce z rozpędzoną katastrofą ekologiczną. Dopiero literatura stwarza nowe pola wyobraźni, eksploatując ją na różne sposoby – mówił Filip Springer

Uwaga, ekologia!
Zagadnienia związane z ekologią to jedna z najważniejszych części tegorocznego festiwalu. Skupialiśmy się nie tylko na diagnozowaniu współczesnych problemów, ale przede wszystkim na szukaniu efektywnych rozwiązań na polu designu. Mieliśmy okazję wysłuchać wykładu Izabeli Bołoz o nadkonsumpcji, podczas którego dowiedzieliśmy się, jak nadprodukcja wpływa na ekologię, ale też na społeczeństwa na świecie.

Wyliczono, że jeśli wszyscy mieszkańcy ziemi zaczęliby konsumować dokładnie tak jak mieszkańcy krajów rozwiniętych, potrzebowalibyśmy od 3 do 5 planet, by zaspokoić wszystkie nasze potrzeby – tak Izabela Bołoz komentowała wystawę, którą przygotowała specjalnie na GDD 2020.

Podczas wykładu „(Nie)warto” Agnieszki Jacobson-Cieleckiej i Karola Murlaka oraz „Supernaturalna przyszłość – odpady jako nowe zasoby” Pauliny Grabowskiej dowiedzieliśmy się, jak wykorzystywać to, co traktowane jest obecnie jako odpady. Z kolei podczas wykładu „Dematerializacja – o świadomości materiałowej” Ewy Bochen i Macieja Jelskiego z Kosmos Project przyjrzeliśmy się bliżej poszczególnym tworzywom takim, jak: aluminium, plastik, szkło, czy włókna naturalne. Była to też okazja do zastanowienia się, który z tych materiałów jest najbardziej ekologiczny.

Jednym z najważniejszych zadań XXI wieku jest dematerializacja tego, co ludzkość wytworzyła w XX wieku – Maciej Jelski z Kosmos Project

Uwaga, mamy problem z wodą!
Woda – naturalny surowiec, którego brakuje w coraz większej ilości miejsc na świecie. Tego zagadnienia dotyczyły dwa wykłady – Michała–Bachowskiego i Agaty Nowak oraz Anny Grajper i Sebastiana Dobiesza. Mieliśmy okazję usłyszeć, jak ogromny i postępujący jest to problem. Coraz więcej miejsc na świecie ulega pustynnieniu, a ograniczenia w dostarczaniu wody stają się faktem także w Polsce. Istnieje szereg rozwiązań, które umożliwiają powstrzymanie kryzysu wodnego, także w kontekście funkcjonowania całych miast i społeczeństw.

Polska jest państwem, które ma jedne z najmniejszych zasobów wodnych w całej Unii Europejskiej. To wynika przede wszystkim ze zmian klimatycznych, w wyniku których zmagamy się od pewnego czasu z taką długotrwałą, przedłużającą się suszą – mówił podczas rozmowy Michał Bachowski

Uwaga, żyjemy w cyfrowym świecie!
Cyfryzacja życia niesie ze sobą szereg zalet, ale też zagrożeń. To właśnie tym zagrożeniom, wynikającym z bezrefleksyjnego korzystania z technologii, poświęcony był wykład Wiesława Bartkowskiego „Czas dołączyć do Team Human”. Poruszył on naszą publiczność, ponieważ dotknął wielu wątków, bliskich niemalże każdemu użytkownikowi Internetu oraz urządzeń elektronicznych. Dowiedzieliśmy się, jak wiele stron, aplikacji i przedmiotów może śledzić nasze kroki i przesyłać te informacje dalej. Dowiedzieliśmy się, jak technologia może degradować relacje społeczne.

Czy to oznacza, że technologia musi stać w opozycji do tego, co „ludzkie”? Okazuje się, że nie zawsze. Nieco inne spojrzenie na ten temat przedstawiły Magda Kochanowska i Joanna Rutkowska podczas wykładu „Design w erze sztucznej inteligencji i big data”. Okazuje się, że praca z danymi może nam pomóc lepiej zrozumieć ludzi. Jak podkreślali w rozmowach uczestnicy GDD oraz prelegentki – ludzie to skomplikowane bazy danych.

Projektantów cechuje chęć zgłębiania nowych obszarów projektowych i dlatego polaczenie miedzy danymi a projektowaniem jest tak naturalne. Jesteśmy u progu dużej rewolucji – mówiła podczas wykładu Magda Kochanowska, jedna z kuratorek wystawy „Dane to emocje. Emocje to dane.”

Uwaga, porozmawiajmy o dobrej śmierci!
Umieranie, śmierć i pochówek to sprawy dotyczące każdego. Mimo to wciąż są to tematy tabu. Wiele osób boi się śmierci, odchodzi w samotności, a bliscy borykają się z wieloma prozaicznymi problemami, jak np. uporządkowanie rzeczy bliskiej osoby. Dostępne metody pochówku, szczególnie w Polsce, są wciąż niedostosowane do współczesnych potrzeb. Coraz więcej rozmawiamy o ekologii, ale nie w kontekście cmentarzy. Wszystkie te zagadnienia poruszyła Katarzyna Andrzejczyk-Briks podczas wykładu „Porozmawiajmy o dobrej śmierci”.

Warto porozmawiać o śmierci i umieraniu. Warto dzięki tej rozmowie zaprojektować lepszą śmierć dla każdego z nas – przekonywała nas Katarzyna Andrzejczyk-Briks.

Design talks Business
Zwieńczeniem festiwalu była część biznesowa, czyli Design talks Business Summit. To dwa dni pobudzających do działania wykładów i warsztatów, koncentrujących się na działaniu w sytuacji kryzysowej. Jak co roku, na DtB Summit nie zabrakło gości z całego świata – ekspertów w swych dziedzinach. Podczas wykładów i warsztatów uczestnicy mieli okazję czerpać z najlepszych praktyk światowych specjalistów i wielkich marek. Naszymi gośćmi byli między innymi: Roland Harwood (kieruje działalnością IOVIA w Europie, współpracuje z takimi markami, jak IKEA, LEGO, czy Uniliver), John Thackara (kurator konferencji Doors of Perception, członek w komisji brytyjskiego biennale innowacji społecznych Dott 07 oraz francuskiego biennale projektowego City Eco Lab).

Tę wyjątkową edycję Design talks Business Summit została poprowadziła Päivi Tahkokallio, zajmującą się od lat strategicznym i inkluzywnym designem, prezes BEDA (The Bureau of European Design Association) – organizacji zrzeszającej instytucje wspierające design w Europie.

DtB Summit obejmowało także wykłady i warsztaty z bloku Polskie Podwórko. Tę część poświęcono specyfice lokalnego biznesu. Uczestnicy mieli okazję podzielić się doświadczeniami z polskiego rynku oraz wspólnie przeanalizować stojące przed nimi wyzwania.

Przewodnik, czyli trwały ślad Gdynia Design Days 2020
Przewodnik GDD
to interaktywne kompendium wiedzy. To przewodnik po tegorocznych wystawach, które odpowiedziały na hasło przewodnie festiwalu – Uwaga. 8 wystaw, około 150 innowacyjnych projektów, 8 globalnych wyzwań, 16 kuratorów, wyjątkowe artykuły, cenne informacje, zdjęcia oraz materiały wideo – oto, co znajdziemy w przewodniku GDD 2020.

W tym roku cały festiwal odbywał się wirtualnie, dotyczy to także przewodnika. Wszystkie wystawy dostępne są właśnie w formie elektronicznej. Postrzegamy to jednak jako zaletę, a nie wadę. Dzięki temu wystawa może dotrzeć do jeszcze większego grona odbiorców. Ponadto przewodnik dostępny jest także po zakończeniu festiwalu!

Warto pamiętać także, że przewodnik w formie elektronicznej jest bardziej ekologiczny. Nie generujemy dodatkowych odpadów, a ponadto stronę internetową przewodnika zaprojektowano tak, aby łączyła wysoką funkcjonalność z niewielkimi rozmiarami, dzięki czemu pobiera niewiele energii.

powrót