Chmura ptaków z Gdyni zawisła nad Dubajem

Chmura ptaków z Gdyni zawisła nad Dubajem

Szklane ptaki z Gdyni wzbijają się w powietrze nad jednym z najbardziej prestiżowych miejsc na świecie. Edyta Barańska – uznana artystka szkła i właścicielka pracowni Barańska Design, działającej w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym Gdynia – zaprezentowała swoją najnowszą realizację „Chmura ptaków” w kultowym Dubai Mall.

Pod gigantyczną, przeszkloną kopułą w nowej części centrum handlowego – The District – zawisły setki szklanych form stworzonych w technice fusingu. Delikatne, organiczne kształty przypominające ptaki poruszają się subtelnie pod wpływem światła i powietrza, tworząc rzeźbiarską symfonię ruchu, koloru i przestrzeni.

Choć kompozycja emanuje lekkością, jej realizacja wymagała niezwykłej precyzji. Instalacja liczy kilkaset elementów w czterech rozmiarach (od 20 do 60 cm), waży łącznie blisko 880 kg, a utrzymująca ją specjalna kratownica nośna – ponad tonę. Całość została zawieszona 13 metrów nad ziemią, tuż pod systemem klimatyzacji i nad głowami odwiedzających.

Pomysł narodził się kilka lat temu, we współpracy z firmą Art in Public Space, która specjalizuje się w wprowadzaniu sztuki do przestrzeni publicznych w Dubaju. Gdy właściciel Dubai MallEmaar Properties – rozpoczął rewitalizację nowej części galerii, ogłoszono zamknięty konkurs, do którego zaproszono pracownie z całego świata. Zwycięska okazała się koncepcja Barańskiej – subtelna, poetycka i jednocześnie głęboko osadzona w lokalnej kulturze: – Sokoły pojawiają się w licznych emblematycznych przedstawieniach, często są obecne w domach czy biurach jako symbole prestiżu, siły i wolnośc. – mówi Edyta Barańska.

Efekt zachwyca: w ciągu dnia promienie słońca wydobywają z form delikatne refleksy i załamania szkła, a po zmroku kompozycję ożywia dyskretne oświetlenie LED, które nadaje instalacji teatralny, niemal magiczny charakter.

Początkowo planowano statyczną instalację, ale ruch powietrza sprawił, że ptaki zaczęły subtelnie drgać i kołysać się, tworząc niezamierzoną, ale olśniewającą „szklaną mobilę”.

Za organizację techniczną i koordynację odpowiadał Maciej Frej  – partner Edyty Barańskiej w projekcie. Za konstrukcję nośną odpowiadała firma Atorial z Gliwic, pod kierownictwem inż. Bartłomieja Minora. Instalację zamontowano w zaledwie sześć nocy, mimo ograniczeń wynikających z funkcjonowania obiektu, który w weekendy czynny jest do pierwszej w nocy.

„Chmura ptaków” to nie tylko instalacja artystyczna, ale też symbol dialogu między naturą a technologią, między lekkością szkła a ciężarem konstrukcji, między intymną poezją form a ogromem przestrzeni publicznej. I dowód na to, że polskie rzemiosło i design mogą zachwycać na światowym poziomie – także w sercu Dubaju.

powrót
Skip to content